تک باکس

02632100000 داخلی 410

Enterprise Network Connections

 

انواع رایج اتصالات شبکه سازمانی

 

 

هدف هر شبکه اتصال دستگاه هاست. اتصالاتی که این پیوندها را تشکیل می دهند – مانند کابل کشی سیمی و فناوری های بی سیم – در زیرساخت شبکه بسیار مهم هستند.

اکثر شبکه های سازمانی از یک LAN، WAN و   اینترنت edge  – و به طور بالقوه یک مرکز داده تشکیل شده اند. این بخش‌های معماری شامل چندین گزینه برای اتصال اجزای مختلف شبکه و انتقال داده‌ها به تمام بخش‌های شبکه سازمانی است.

رایج ترین انواع اتصالات شبکه مورد استفاده در بخش های لبه اینترنت، LAN و WAN می اندازیم.

 

اتصالات اینترنت edge :

 

اینترنت edge ؛ نقطه مرزی است که یک شبکه شرکتی خصوصی را از اینترنت عمومی جدا می کند. اتصال در این بخش از شبکه سازمانی اغلب به عنوان پهنای باند اینترنت شناخته می شود.

 

بسته به موقعیت فیزیکی، گزینه های موجود ISP و الزامات تجاری، گزینه های محبوب اتصال لبه اینترنت شامل موارد زیر است:

 

 

اتصالات اینترنتی جفت پیچ خورده اغلب به عنوان کابل جفت پیچ خورده هشت پین استاندارد Cat6 یا بالاتر ارائه می شوند. گزینه های دیگر شامل DSL یا شبکه دیجیتال خدمات مجتمع است که از کابل کشی تلفن سنتی استفاده می کند که از طریق مودم DSL یا ISDN به پورت RJ-45 تبدیل می شود. نرخ بهره برای اتصالات جفت تابیده از ISP ها اغلب روی 1 گیگابیت بر ثانیه محدود می شود.

 

 

  • کابل  Cable :

 

شرکت های تولید کننده کابل، اغلب دسترسی پهن باند اینترنت را از طریق کابل های کواکسی ارائه می دهند. مانند DSL و ISDN، یک مودم کابلی اتصال کواکس را به یک پورت   RJ-45 در نقطه مرزی مشتری تبدیل می کند. مشخصات رابط سرویس Data Over Cable ، فناوری پشت باند پهن کابلی به طور پیوسته در طول سال ها افزایش یافته است، تا جایی که سرعت می تواند به 2 گیگابیت بر ثانیه برسد.

 

 

  •  فیبر  Fiber :

 

فیبر اغلب به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل برای کسب‌وکارهای بزرگی استفاده می‌شود که به توان باند پهن اینترنت بالاتر از آنچه کابل‌های جفت تابیده یا کوآکس می‌توانند ارائه کنند، استفاده می‌شود. با فیبر، خدمات پهنای باند اینترنت می تواند به 10 گیگابیت در ثانیه یا بالاتر برسد.

 

 

  • بی سیم Wireless

 

برخی از گزینه های پهنای باند بی سیم به عنوان اتصالات پشتیبان اولیه یا ثانویه در لبه اینترنت استفاده می شوند. در بیشتر موارد، کسب‌وکارها اتصال سیمی را برای دسترسی به اینترنت انتخاب می‌کنند، زیرا سیم‌کشی معمولاً قابل اعتمادتر است و کمتر مستعد قطع یا تداخل است. با این حال، در شرایط خاص، بی سیم ممکن است تنها گزینه برای یک تجارت باشد.

 

Wi-Fi نقطه به نقطه   ، LTE عمومی یا  5G ، و پهنای باند ماهواره ای راه های رایج برای اتصال یک کسب و کار یا دفتر راه دور به اینترنت با سهولت نسبی هستند. به خاطر داشته باشید که نرخ توان بی سیم در مقایسه با جایگزین های سیمی به طور قابل توجهی کمتر است. انتظار می رود نرخ توان بسیار کمتر از 100 مگابیت در ثانیه باشد.

 

اتصالات مرکز داده و LAN  :

 

گزینه های اتصال اترنت و بی سیم انواع غالب اتصالات شبکه برای شبکه های محلی هستند.

 

از دیدگاه اترنت، کابل های فیبر نوری و جفت تابیده، نقاط انتهایی و لینک های بالا را به هم متصل می کنند. جفت پیچ خورده، فیبر، کابل متصل مستقیم، و کانال فیبر گزینه های محبوب در مراکز داده خصوصی هستند. هر نوع اتصال بر اساس انواع دستگاه‌های متصل، میزان توان مورد نیاز و مسافت‌هایی که اتصال برای طی کردن نیاز دارد، متفاوت است.

 

  • وای-فای : Wi-Fi

یکی از محبوب ترین گزینه ها برای اتصال LAN بی سیم است، زیرا تمام لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و تبلت های مدرن به طور کامل با تراشه ها و آنتن های Wi-Fi یکپارچه می شوند. جدیدترین استاندارد Wi-Fi 6 از جمله مزایای دیگر، افزایش سرعت و کارایی بهتر را ارائه می دهد.

 

  • بلوتوث کم انرژی : BLE

شکل دیگری از اتصال بی سیم است که در LAN جذابیت پیدا می کند  . BLE چندین مورد استفاده دارد، از جمله انتشار اعلان‌های پیام به کارگران و مشتریان از راه دور، و همچنین ردیابی در زمان واقعی تجهیزات تلفن همراه حیاتی تجاری که در اطراف یک مرکز پرسه می‌زنند.

 

  • اتصال اختصاصی 5G

کسب و کارها شروع به نشان دادن علاقه به اتصال اختصاصی 5G  کرده اند. با توجه به در دسترس بودن اخیر طیف آزادانه در محدوده فرکانس خدمات رادیویی باند پهن شهروندان، کسب و کارها می توانند شبکه های 5G  خود را برای استفاده خصوصی طراحی و استقرار دهند.

 

سازمان‌ها از 5G  خصوصی در شرایطی استفاده می‌کنند که Wi-Fi کاستی‌های فنی را نشان می‌دهد که 5G  خصوصی می‌تواند بر آن غلبه کند. Wi-Fi ممکن است به سادگی بهترین وسیله باشد، در حالی که 5G  خصوصی می تواند عملکرد بهتر و کاهش تاخیر را تضمین کند.

 

اتصالات WAN :

 

بخش WAN از زیرساخت کلی شرکت جایی است که LAN شرکت منشعب می شود و مکان های ثانویه یا سایت های شعب مختلف را به هم متصل می کند تا یک شبکه یکپارچه واحد ایجاد کند که یک منطقه جغرافیایی بزرگ را در بر می گیرد. بسته به گزینه های اتصال موجود و پهنای باند مورد نیاز، اتصالات WAN یا از طریق یک حامل شبکه تامین می شوند یا به صورت خصوصی توسط مالک شبکه مستقر می شوند.

 

  • اتصال حامل WAN :

 

برخی از انواع اتصالات شبکه برای گزینه های اتصال WAN که از طریق یک حامل مخابراتی  Leased  شده ؛ شامل موارد زیر است:

 

1- ام پی ال اس MPLS

 

2- مترو اترنت Metro Ethernet

 

3- خط استيجارى  Leased lines

 

4- شبکه های نوری همزمان  Synchronous Optical Network 

 

در این شرایط حامل داده ؛ مسئول حفظ نگهداری و قابلیت استفاده از اتصال بین دو یا چند مکان است. برخی از شرکت‌های مخابراتی ممکن است خدمات اتصال  WAN  بی‌سیم را از طریق Wi-Fi نقطه به نقطه، مایکروویو، LTE  یا 5G  و Backhaul ماهواره‌ای ارائه دهند.

پهنای باند اینترنت نیز معمولاً همراه با اتصالات VPN نقطه به نقطه  برای ایجاد یک تونل منطقی و رمزگذاری شده بین دو یا چند مکان تجاری استفاده می شود. هر نوع پهنای باند اینترنتی می تواند کار کند، به شرطی که نیازهای توان عملیاتی و تأخیر لازم را داشته باشد.

 

  • اتصال WAN خصوصی   Private WAN connectivity

 

گاهی اوقات کسب‌وکارها می‌خواهند دو یا چند ساختمان را به یکدیگر متصل کنند، اما نمی‌خواهند برای خدمات اتصال شبکه WAN به شخص ثالث اعتماد کنند. در این شرایط، فیبر تاریک  ، مایکروویو و Wi-Fi نقطه به نقطه؛ گزینه‌هایی هستند که کنترل کامل و حفاظت از داده‌ها را در حین عبور ترافیک از شبکه WAN امکان‌پذیر می‌کنند.

 

 

منبع :

 

https://www.techtarget.com/searchnetworking/tip/Common-types-of-enterprise-network-connections

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم : ”  بهشاد ابرقوئیان  “

 

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_آی_آر #ذخیره_ساز #سرور #تجهیزات_شبکه #کابل #فیبر #مرکز_داده

#techboxir #techboxiran #server #storage #network #twistedpair #mpls #leased #backhaul

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *