تک باکس

02632100000 داخلی 410

Edge computing vs. cloud computing

 

تفاوت محاسبات ابری با محاسبات لبه

 

 

 

مدیران فناوری اطلاعات نیازی به انتخاب بین edge  و cloud ندارند، اما باید مزایا و معایب هر فناوری را بدانند تا آنها را به بهترین نحو در عملیات تجاری بگنجانند.

 

بسیاری از سازمان ها از تکنولوژی ابری  به عنوان بخشی از پلت فرم کلی فناوری اطلاعات خود استفاده می کنند.  انعطاف پذیری مدیریت منابع و وعده نرخ بهره برداری کلی بالاتر ،می تواند با صرفه جویی در هزینه برابری کند.

علاوه بر این، تکنولوژی ابری  عمومی به دلیل امکان حفظ مهارت‌هایی که از طریق شخص ثالثی که پلتفرم زیربنایی را مدیریت می‌کند، مقیاس عظیم چنین پلت‌فرم‌هایی ، و قابلیت نگهداری امن داده‌ها در سراسر جهان ؛ برای بسیاری از کاربران،  پلتفرم جذابی است.

با این حال، سازمان ها با جمع آوری و تجزیه و تحلیل متمرکز داده ها با مشکلاتی مواجه شده اند. این وضعیت منجر به افزایش کارکرد و استفاده از  Edge computing  به عنوان یک جایگزین شده است.

 

در توصیف  cloud computing :

 

با cloud computing ، پلتفرمی ایجاد می‌شود که در آن منابع – محاسبات، ذخیره‌سازی، و شبکه – می‌توانند به‌طور انعطاف‌پذیر به یک حجم کاری خاص به شیوه‌ای بسیار مجازی‌سازی شده اعمال شوند تا نیازهای بارهای کاری پویا مدرن را بهتر برآورده کنند.  آن پلتفرم که بارهای کاری زیادی را اجرا می کند و اجازه اشتراک منابع در میان آنها را می دهد، اغلب از اولویت های کسب و کار محور برای تعریف اینکه کدام بار کاری برای اولین بار در هر منبعی قرار می گیرد ؛ استفاده میکند.

 

مزایای  cloud computing :

 

 

  1. تامین منابع انعطاف پذیر بسیار پویا : با پیکربندی مناسب، تکنولوژی ابری   می‌تواند منابع اعمال شده بر روی حجم کاری را در صورت تقاضا ، منعطف کند. به عنوان مثال، حجم کاری؛ با افزایش ناگهانی نیاز آن به توان محاسباتی را می توان از انبوه منابع مجازی اعمال کرد.  هنگامی که این شدت نیاز به پایان رسید، منبع را می توان آزاد کرد و دوباره در heap  قرار داد، تا برای برآورده کردن نیازهای بار کاری دیگر آماده شود.
  2. بسیار مجازی سازی شده :  در یک فضای ابری که بخوبی معماری شده باشد ، مجازی سازی پلتفرم به این معنی است که حجم کاری سطوح بالایی از قابلیت حمل را به دست می آورد. در صورت لزوم می‌توان نمونه‌ای از یک برنامه را از بخشی از فضای ابری به قسمت دیگر منتقل کرد و این کار را می‌توان به سرعت انجام داد. این حالت ،در دسترس بودن و عملکرد را بهبود می بخشد و به جلوگیری از مسائلی مانند  Distributed Denial-of-service Attack  کمک می کند.

 

معایب cloud computing :

 

  • تکنولوژی ابری   همچنین دارای معایبی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. همچنان موضوع “دامنه و محدویت منابع” باقی مانده است: این درست است، به خصوص در فضای ابری خصوصی.نرخ بهره‌برداری از سرورهای فیزیکی اغلب از چند ده درصد، بالاتر نمی‌رود – و در یک درصد واحد برای مدت زمان زیادی اجرا می‌شوند.  فضای  یک ابر خصوصی ممکن است نرخ بهره‌برداری کلی را تا ده‌ها درصد افزایش دهد، اما می‌تواند مشکلاتی را در مورد محدودیت‌های شبکه ایجاد کند. هزینه های مرتبط با چنین استفاده ضعیفی از منابع، شامل ” انرژی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن همه چیز، خنک کننده مورد نیاز، مجوز سیستم عامل و برنامه و نگهداری” ؛  است.

    فضاهای ابری عمومی احتمالاً در حال حاضر صدها هزار بار کاری را مدیریت می‌کنند و ده‌ها درصد زیاد را برای استفاده از منابع اجرا می‌کنند، اما بهتر می‌توانند از عهده فضای اصلی مورد نیاز برآیند. ابرهای خصوصی که تنها ده ها تا صدها بار کاری را مدیریت می کنند ممکن است چنین قابلیتی نداشته باشند.

  2. در برخورد با جنبه های فیزیکی بیشتر یک محیط، مشکلاتی وجود دارد : حتی با مجازی سازی، پیوند ناگسستنی بین دنیای مجازی و فیزیکی وجود دارد.   اگرچه ابرهای عمومی دارای اتصالات شبکه پرسرعت داخلی و ارتباطات بسیار بهینه شده بین مراکز داده خود هستند، چنین اتصالات پرسرعتی معمولاً بین یک سازمان و ابر عمومی وجود ندارد.اگر تجزیه و تحلیل متمرکز داده ها در ابر عمومی به اتصال آهسته و با پهنای باند کمتر برای دسترسی به داده ها از محیط یک سازمان وابسته باشد، مشکلات عمده ای مانند Data Saw Toothing  ( ناخوانایی داده ها ) و Packet collisions   ؛ ممکن است رخ دهد.

 

 

در توصیف  Edge Computing    :

 

با edge computing ، ایده این است که با ماهیت متمرکز  تکنولوژی ابری   کار کنید اما از انتقال و تجزیه و تحلیل داده ها در جایی که لازم نیست اجتناب کنید. نزدیک‌تر کردن اطلاعات به جایی که داده‌ها ایجاد می‌شوند و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه مورد نیاز ، می‌تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد.

همچنین edge computing می‌تواند از طریق یک واحد محاسباتی خاص، که به نام دستگاه edge  شناخته میشود ، یا از طریق یک تصویر نرم‌افزار تخصصی که روی یک سرور فیزیکی یا مجازی استاندارد که نزدیک به دستگاه‌هایی که داده‌ها را ایجاد می‌کنند، اجرا و انجام شود. سپس از خدمات edge computing می توان برای جمع آوری، دستکاری و تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری در مورد اقداماتی که باید در چه زمینه هایی انجام شود ؛ استفاده کرد.

 

 

  1. هوشمندی داده را به جایی که لازم است نزدیک‌تر می‌کند.  این بدان معنی است که پاسخ ها بهبود می یابند.   برای مناطقی مانند سیستم‌های خط تولید یا ساختمان‌های هوشمند، این مدیریت و تصمیم‌گیری فوری‌تر داده‌ها می‌تواند یک ضرورت باشد.
  2. انتقال داده ها را در سراسر شبکه گسترده تر را، به حداقل می رساند.   آن بخش‌هایی از پلتفرم کلی که ترافیک شبکه ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، می‌توانند برای داده‌هایی که باید متمرکز شوند، در دسترس باقی بماند.
  3. یک رویکرد Onion Skin  بیشتری را برای انتقال داده ها ، امکان پذیر می کند.  در اینجا، دستگاه edge  می‌تواند داده‌های دریافتی از گروهی از دستگاه‌های مختلف را ضبط و تجزیه و تحلیل کند و می‌تواند داده‌های مشخصا بی‌فایده را، فیلتر کند.  همچنین می‌تواند ببیند که آیا چیزی وجود دارد که به یک مشکل فوری اشاره کند یا خیر و آن داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر به ابر متمرکز یا به دستگاه edge    توانا‌تر دیگری نزدیک به هسته، ارسال کند.

 

 

  1. تعریف edge  می تواند دشوار باشد :  پلتفرم‌های ابری قبلاً تعریفی را که edge  پلتفرم فناوری اطلاعات و بخش‌های تشکیل‌دهنده آن قرار دارد را مخدوش کرده‌اند.  با edge computing مدرن، نیاز به تعریف یک « edge مجازی» متشکل از مجموعه‌ای از دستگاه‌های تولیدکننده داده نزدیک به هم، یک نیاز اصلی معماری است.  با این حال، اگر اینترنت اشیا را به عنوان مثال در نظر بگیریم، یک دستگاه edge  باید مسئول چند دستگاه اینترنت اشیا باشد؟  یک دستگاه تک edge  باید مسئول چه انواع مختلف دستگاه های اینترنت اشیا باشد، حتی زمانی که همگی در کنار هم قرار دارند؟
  2. موارد مثبت و منفی کاذب ممکن است رخ دهد : با توجه به اینکه اکثر دستگاه های اینترنت اشیا در بازار امروزه دستگاه های نسبتاً گنگی هستند، دستگاه edge  باید مسئولیت جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را بر عهده بگیرد.   با این حال، دستگاه های edge  باید مقرون به صرفه باشند. یک دستگاه edge  که از 10 دستگاه اینترنت اشیا مراقبت می کند، نمی تواند هزاران دلار هزینه داشته باشد.  یافتن دستگاه edge  یا نمونه محاسباتی که مقدار مناسبی از هوش را برای مقدار پول مناسب فراهم می کند، همچنان مشکلی است که تیم های فناوری اطلاعات باید مراقب تعادل آن باشند.

 

 

آیا  edge computing جایگزین cloud computing می شود؟

 

نه قطعا اینطور نیست.   تکنولوژی ابری   یک پلتفرم اساسی را فراهم می کند که انعطاف پذیری کلی سازمان را افزایش می دهد و در عین حال فرصت هایی را برای کاهش هزینه ها و بهبود پاسخگویی به تغییرات بازار ارائه می دهد.  edge computing ابزاری برای افزودن بهبود عملکرد اضافی، به ویژه در مورد تجزیه و تحلیل داده ها و تصمیم گیری فراهم می کند.  ترفند این است که ترکیبی به خوبی ترکیب شده از یک پلتفرم ابری زیربنایی همراه با استفاده خردمندانه از edge computing برای برآوردن نیازهای سازمان را اجرا کنید.

 

 

 

تکنولوژی ابری    در یک محیط فناوری اطلاعات مدرن :

 

یکی از مسائل اصلی که تکنولوژی ابری    باید به آن رسیدگی کند، رشد روزافزون اینترنت اشیا است.  در اینجا، دستگاه‌ها در اطراف محیط فیزیکی فن آوری اطلاعات  یک سازمان قرار گرفته‌اند و به عنوان مثال، طیف وسیعی از وظایف مختلف از اندازه‌گیری‌های ساده تا اقدامات پیچیده را در برابر الزامات یک خط تولید یا ساختمان هوشمند انجام می‌دهند.   دستگاه‌های اینترنت اشیا غنی از داده‌ها هستند، اما به‌طور باورنکردنی «پر سر و صدا/شلوغ » هستند، به این معنی که بسیاری از این داده‌ها فایده چندانی ندارند.  این داده‌ها همچنین تمایل به گپ زدن دارند – این یک جریان مداوم نیست، بلکه در طول زمان به‌عنوان مجموعه‌ای از رویدادها ایجاد می‌شود.  چنین داده‌هایی نیازی به عبور از شبکه ندارند، اما بسیاری از دستگاه‌های IoT ، هوش داخلی برای دانستن این موضوع را ندارند.

 

این دوگانگی، نهفته است: تلاش برای مدیریت کامل یک محیط اینترنت اشیا از طریق یک پلتفرم فقط ابری، راهی بهینه برای انجام کارها نیست.

مشکل این است که برای اینکه تکنولوژی ابری    با تمام داده های ایجاد شده توسط این دستگاه های IoT سروکار داشته باشد، تا جایی که آن قابلیت ابری وجود دارد؛ تمام داده ها باید از شبکه عبور کنند.  این وضعیت ، به همراه چیزی که می‌تواند ضربه بزرگی بر پهنای باند کلی فضای ابری، حتی با انعطاف‌پذیری منابع آن باشد؛ منجر به تأخیر در خود داده‌ها می‌شود. Edge computing  مدیریت داده ها را بهینه می کند و ترافیک شبکه داده غیر ضروری را به حداقل می رساند.

 

نحوه انتخاب بین edge  و  cloud

 

انتخاب در اینجا جایی است که edge  باید در یک پلتفرم کلی Hybrid Cloud  استفاده شود.  جایی که حجم کار داده های بزرگ منطقی است – به عنوان مثال، هنگام نگاه کردن به الگوهای خرید در بین خریداران آنلاین یا تجزیه و تحلیل مجموعه داده های کامل – استفاده از یک پلتفرم مرکزی ابر منطقی است.

با این حال، هنگامی که به گروه‌بندی‌های گسسته دستگاه‌های مشابه نگاه می‌کنیم که در آن داده‌های زیادی کاربرد کمی دارند یا به فوریت بیشتری در تصمیم‌گیری نیاز است، استفاده از دستگاه‌ها یا سرویس‌های edge  می‌تواند به جمع‌آوری، فیلتر کردن و تجزیه و تحلیل داده‌ها به شیوه‌ای بهینه‌تر کمک کند.

 

برای معماران فناوری اطلاعات، اطمینان از اینکه معماری کلی، نیازهای سازمان را برآورده می کند؛ کلیدی است.   با این حال، معرفی سرویس‌های edge  می‌تواند به صورت تدریجی انجام شود و به عنوان اولویت‌های مبتنی بر نیاز، جایگزین خدمات متمرکز موجود با edge  شود.

 

و اما … Fog computing و  Edge Cloud

 

کسانی که به دنبال Edge computing در دنیای ابری هستند ممکن است با اصطلاح Fog computing  نیز برخورد کنند – این وضعیا اساساً این دو مفهوم را بیشتر به عنوان یک مفهوم واحد کنار هم می آورد.  دستگاه‌های Edge computing تا حد امکان نزدیک به نیاز واقعی، اما با یکپارچگی نزدیک به پلتفرم ابر متمرکز اصلی؛ قرار می‌گیرند.

اصطلاح دیگری که ممکن است مشاهده کنید Edge Cloud  است که برای افراد مختلف به معنای چیزهای متفاوت است. بسیاری آن را همانند Fog computing می دانند.   برای دیگران، این بیشتر یک پلتفرم زیرساختی کاملاً یکپارچه و بهینه است که برای مدیریت جریان داده و تجزیه و تحلیل بر ساختارهای شبکه زیربنایی متکی است.  با این حال، Fog computing و Edge cloud مفاهیم مشابهی هستند.

برای اکثر سازمان ها، نتیجه ؛ یک محیط  Edge cloud/Fog computing است که ترکیب آن ، پلتفرمی کلی با قابلیت ها و انعطاف پذیری بیشتری را برای آینده فراهم می کند.

 

 

 

 

منبع :

 

https://www.techtarget.com/iotagenda/tip/Comparing-edge-computing-vs-cloud-computing

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم :  ” بهشاد ابرقوئیان  “

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_ایران #ذخیره_ساز #سرور  #وای_فای #اینترنت_اشیا  #رایانش_مه #رایانش_ابری #گره

 

#techboxir #techboxiran #server #storage #network  #wi_fi #IoT #fogcomputing #cloudcomputing #edgecomputing #openfog  #5G #node #endpoint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *