تک باکس

02632100000 داخلی 410

What Is Wi-Fi 6

 

 

 

 

وای-فای 6 چیست ؟

 

Wi-Fi 6 تغییرات بزرگی را در شبکه های بی سیم در همه جا  ، نوید می دهد. در این مقاله ، احتمالا پاسخ به سؤالات متداول درباره جدیدترین ویژگی‌ها و پیشرفت‌های آن را دریافت می کنید.

دهه گذشته ، هرچه بیشتر و بیشتر ؛ بخشهای مختلف زندگی ما را بصورتی آنلاین تبدیل کرده است و اینترنت بی سیم به امکان این انتقال کمک کرده است.  آخرین نسخه این فناوری  Wi-Fi 6 است که به آن  802.11ax   نیز گفته می شود.

 

وای-فای چیست؟

 

اصطلاح “Wi-Fi” توسط اتحادیه غیرانتفاعی Wi-Fi Alliance  ایجاد شد و به گروهی از پروتکل های شبکه بی سیم اشاره دارد که بر اساس استاندارد شبکه IEEE 802.11 ساخته شده اند. Wi-Fi از اواخر دهه 90 وجود داشته است اما در دهه گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است.

 

نمودار پروتکل های شبکه

 

برای آشکارتر کردن تفاوت بین هر نسل،   اتحادیه غیرانتفاعی  Wi-Fi Alliance  اخیراً یک قرارداد نامگذاری سنتی تر را اتخاذ کرده است، و نام  802.XX را برای یک پسوند عددی ساده ؛ حذف کرده است. این قرارداد برچسب‌گذاری ساده‌تر (Wi-Fi 6 در مقابل 802.11ax  ) دانستن اینکه چه نسلی از فناوری در حال استفاده است و تعیین سازگاری با دستگاه‌هایی که از آن نسخه پشتیبانی می‌کنند را ، آسان‌تر می‌کند.

 

Wi-Fi 6 چگونه متفاوت است؟

 

Wi-Fi 6 ارتقاء قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی است، اگرچه ممکن است تفاوت‌ها بلافاصله برای کاربر عادی آشکار به نظر نرسد. این تغییرات ممکن است روش استفاده از روترهای بی‌سیم یا شبکه‌های بی‌سیم را به‌طور چشمگیری تغییر ندهند، اما در عوض شامل بسیاری از پیشرفت‌های تدریجی هستند که به‌روزرسانی‌های قابل توجهی انجام می‌شوند.

 

اولین تغییر بزرگ این است که Wi-Fi 6 سرعت اتصال بالقوه سریع‌تری را فراهم می‌کند.

 

سرعت های هر چه بیشتر  :

 

Wi-Fi سریعتر به معنای سرعت آپلود و دانلود (یا توان خروجی) بهتر ،به دلیل افزایش پهنای باند ارائه شده توسط Wi-Fi 6 است. این امر با افزایش اندازه فایل ها و همچنین تقاضای داده های بالاتر برای پخش ویدیو با کیفیت بالا و بازی های آنلاین که درون خود ارتباطات سنگینی دارند  ،اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

انجام یک بازی چندنفره در حالی که در سرویس  Twitch  نیز پخش می شود، به پهنای باند زیادی و یک اتصال قابل اعتماد و پایدار نیاز دارد.

 

بنابراین، سرعت وای فای 6 چقدر بیشتر است؟

 

  • 6 گیگابیت بر ثانیه حداکثر توان خروجی Wi-Fi 6 در چندین کانال است. در مقابل، Wi-Fi 5 حداکثر 3.5 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. با این حال، این دادها حداکثرهای نظری/تئوری هستند. در شرایط دنیای واقعی، شبکه های محلی ممکن است به این حداکثر سرعت نرسند. گفته می‌شود، از آنجایی که این حداکثر توان در چندین دستگاه به اشتراک گذاشته می‌شود، دستگاه‌های دارای Wi-Fi 6 حتی اگر به حداکثر پتانسیل نرسند می‌توانند از سرعت بسیار بالاتری برخوردار شوند.

 

  • در مقایسه با Wi-Fi 5 نرخ تبادل داده می‌تواند سریع‌تر باشد. اما این تئوری این فرض را بر این می‌گذارد که از یک روتر Wi-Fi با یک دستگاه استفاده می‌کنید. Wi-Fi 6 می‌تواند از طریق تکنیک‌های مختلف به سرعت انتقال داده‌های بالاتری دست یابد، که با رمزگذاری کارآمدتر داده‌ها و استفاده هوشمندانه از طیف بی‌سیم که توسط پردازنده‌های قدرتمندتر امکان‌پذیر شده است، شروع می‌شود.

 

  • Wi-Fi 6 می تواند تا 75٪ تاخیر کمتری ایجاد کند. این امر با مدیریت کارآمدتر حجم زیادی از ترافیک شبکه T به دست می آید. ترافیک کارآمدتر برای گیمرها،  به معنای دانلود سریع‌تر بازی، سرعت آپلود بهتر برای استریم گیم‌پلی و انجام چندوظیفه رسانه‌ای قابل اعتمادتر است.

 

  • Wi-Fi 6 سیگنال های سیمی و بی سیم را به برابری نزدیک می کند. این امر به طور بالقوه کاربران بیشتری را از محدودیت های اتصال به مودم خود رها می کند. بسیاری از گیمرها یا تولیدکنندگان محتوا به جای استفاده از انعطاف‌پذیری شبکه‌های بی‌سیم، هنوز از طریق کابل‌های اترنت مستقیماً به روترها یا سوئیچ‌های شبکه متصل می‌شوند. Wi-Fi 6 به پر کردن بیشتر شکاف بین اتصال سیمی و بی سیم کمک می کند.

 

چه چیزی Wi-Fi 6 را سریعتر می کند؟

 

اکثر خانه‌های امروزی نسبت به پنج سال پیش، دستگاه‌های دارای وای‌فای بیشتری دارند. از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها و دستگاه‌های IoT مانند ترموستات‌ها و زنگ‌های درب، تقریباً همه چیز می‌تواند به یک روتر بی‌سیم متصل شود. Wi-Fi 6 با چندین دستگاهی که به طور همزمان به داده نیاز دارند ارتباط بهتری برقرار می‌کند و ترافیک را در آن دستگاه‌ها اولویت‌بندی می‌کند.

 

دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد  (OFDMA) :

 

یکی از راه های دستیابی به این امر است.   OFDMA   با تقسیم کانال ها به زیر حامل ها و امکان انتقال همزمان به چندین نقطه پایانی (دستگاه ها) کار می کند. روتر Wi-Fi 6 می تواند سیگنال های مختلفی را در یک پنجره انتقال ارسال کند.   این موضوع باعث می شود که به جای اینکه هر دستگاه منتظر نوبت خود بماند تا روتر داده ها را در سراسر شبکه ارائه دهد؛ یک انتقال منفرد از روتر بتواند با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند.

 

در یک شبکه سنتی Wi-Fi (در بالا)، دستگاه‌ها ممکن است مجبور باشند منتظر بمانند تا مشتری داده‌ها را در یک شبکه شلوغ ارسال یا دریافت کند. OFDMA (در زیر) به دستگاه های بیشتری اجازه می دهد تا داده ها را در پنجره انتقال یکسان ارائه کنند، که در نتیجه ارتباط کارآمدتر با چندین دستگاه به طور همزمان برقرار می شود.

 

 

همپوشانی مجموعه‌های خدمات پایه  (OBSS)  ،یکی دیگر از ویژگی‌های Wi-Fi 6 است که می‌تواند به بهبود ازدحام شبکه کمک کند.  در نسخه‌های قدیمی‌تر وای‌فای، دستگاه‌ها سعی می‌کردند با استفاده از فرآیند «گوش دادن قبل از صحبت» به شبکه متصل شوند، به این معنی که باید قبل از ارسال، برای هر گونه نویز در یک کانال «گوش» کنند.

 

اگر نویز در کانال وجود داشت، حتی اگر از یک شبکه  در دوردست سرچشمه می گرفت، برای جلوگیری از تداخل احتمالی، باید منتظر بمانند تا کانال قبل از ارسال پاک شود.  OBSS نقطه دسترسی را قادر می سازد تا از یک “رنگ” برای شناسایی منحصر به فرد شبکه استفاده کند. اگر ترافیک دیگری در کانال تشخیص داده شود اما رنگ مشابه شبکه محلی نداشته باشد، دستگاه ها می توانند آن را نادیده گرفته و به انتقال ادامه دهند. این موصوع می تواند به افزایش قابلیت اطمینان و بهبود تاخیر کمک کند.

 

OFDMA  و OBSS با همکاری یکدیگر امکان ارتباط موثرتر در شبکه های شلوغ را فراهم می کنند.   همانطور که تعداد بیشتری از دستگاه های ما از Wi-Fi استفاده می کنند، این موضوع به حفظ سرعت و پایداری اتصالات ما کمک می کند.

 

فن آوری/تکنیک Beamforming  ، فناوری دیگری است که عملکرد   Wi-Fi 6 را برای دستیابی به سرعت های بالاتر، بهبود می بخشد.   این روش انتقال داده ” پیشرو و آینده نگر” ، در واقع نسبتاً ساده است.   به جای پخش داده ها در همه جهات، روتر تشخیص می دهد که دستگاه درخواست کننده داده در کجا قرار دارد و یک جریان داده محلی تر را در آن جهت ارسال می کند.

 

روترهای استاندارد Wi-Fi (سمت چپ) یک سیگنال بی سیم را در همه جهات پخش می کنند.  شکل‌دهی پرتو (راست) هدف‌گیری مستقیم‌تر دستگاه‌های خاص را امکان‌پذیر می‌کند، که منجر به سرعت اتصال بالقوه سریع‌تر می‌شود.

 

 

فن آوری/تکنیک Beamforming  برای Wi-Fi 6 جدید نیست، اما کارایی آن در این نسل بهبود یافته است.

 

مزایایی فراتر از سرعت در شبکه  :

 

سرعت احتمالاً مهمترین چیز برای کاربر معمولی است، به خصوص برای گیمرها، اما در شبکه های بی سیم چیزهای بیشتری وجود دارد. Wi-Fi 6 همچنین نوید بهبود امنیت را می دهد.

 

WPA3  :

 

Wi-Fi Protected Access  یا  WPA  ، یک پروتکل امنیتی رایج Wi-Fi است که از رمزهای عبور برای رمزگذاری استفاده می کند. هر زمان که برای ورود به شبکه Wi-Fi به رمز عبور نیاز است، WPA در عمل است.  WPA2 برای مدت طولانی استاندارد بوده است، اما با ورود Wi-Fi 6 ، در حال تغییر است.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها، اجرای افزایش امنیت رمز عبور از طریق سیستم تبادل کلید Dragonfly است که همچنین SAE   نامیده می‌شود.  این روش احراز هویت با استفاده از روشی پیچیده تر برای برقراری دست دادن با شبکه Wi-Fi، شکستن رمزهای عبور را سخت تر می کند.  این لایه امنیتی اضافه شده، همراه با رمزگذاری قوی تر، به این معنی است که Wi-Fi گزینه های امنیتی قوی تری از همیشه خواهد داشت.  این لایه امنیتی اضافی نمونه ای عالی از این است که چگونه Wi-Fi 6 همه چیز را بدون تأثیر منفی بر تجربه کاربر بهبود می بخشد.

 

عمر باتری و  TWT :

 

یکی دیگر از توسعه‌های رو به جلو که در Wi-Fi 6 گنجانده شده است، ، توانایی افزایش بالقوه عمر باتری در برخی دستگاه‌ها را دارد.

این فناوری امکان ارتباط موثرتر بین روتر و دستگاه شما را در مورد زمان خواب یا بیدار شدن فراهم می کند. با برقراری ارتباط موثر با رادیو Wi-Fi دستگاه و فعال کردن آن فقط در زمانی که نیاز به بیدار باشد، دستگاه شما زمان و انرژی کمتری را صرف جستجوی سیگنال بی سیم می کند.

این می تواند عمر باتری را افزایش دهد.

 

Wi-Fi 6E  چیست؟

 

علاوه بر Wi-Fi 6، یک فناوری جدید Wi-Fi دیگر نیز به تازگی وارد شده است :   Wi-Fi 6E .

دستگاه‌های Wi-Fi قبلاً محدود به استفاده از فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز بودند، اما اخیراً تغییر کرده است. دستگاه‌های دارای Wi-Fi 6E  می‌توانند از باند فرکانسی 6 گیگاهرتز استفاده کنند که پهنای باند 1200 مگاهرتز را فراهم می‌کند و آن را برای ارائه مقادیر بالای داده در فواصل کوتاه‌تر ایده‌آل می‌کند. این وضعیت می تواند به کاهش تراکم ترافیک و تداخل دستگاه های پشتیبانی شده کمک کند. Wi-Fi 6E  را به‌عنوان یک خط جدید و وسیع‌تر در نظر بگیرید که به آزادراه Wi-Fi دو خطه قبلی اضافه شده است، که شامل تمام مزایای Wi-Fi 6 می‌شود.

همه دستگاه‌هایی که از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند از Wi-Fi 6E پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که هنگام ارتقا، سخت‌افزاری که در نظر دارید از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند.

 

 

برای اینکه Wi-Fi 6 کار کند به چه چیزی نیاز دارم؟

 

در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام تغییر به Wi-Fi 6 ، در نظر بگیرید:

 

  • آیا روتر شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی می کند؟ مهم ترین ارتقایی که برای استفاده از این پروتکل جدید نیاز دارید، روتر با قابلیت Wi-Fi 6 است.   اکثر سازندگان روترهایی با قابلیت Wi-Fi 6 در حال حاضر ارائه می دهند، بنابراین گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

 

  • آیا دستگاه های شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی می کنند؟ شما همچنین به دستگاه‌هایی نیاز دارید که توانایی استفاده از Wi-Fi 6 را داشته باشند. اگرچه Wi-Fi 6 با 11ac  قدیمی تر (Wi-Fi 5) سازگار است، شما به دستگاهی با قابلیت Wi-Fi 6 نیاز دارید تا از همه چیزهایی که در اینجا فهرست کرده ایم استفاده کنید. از آنجایی که Wi-Fi 6 به طور فزاینده ای در چند سال آینده به استاندارد تبدیل می شود، دستگاه های جدیدتر شروع به استفاده از این فناوری خواهند کرد و این به یک امر عادی جدید تبدیل خواهد شد.

 

  • آیا کامپیوتر شما از Wi-Fi 6 پشتیبانی می کند؟ اگر جدیدترین CPU اینتل و مادربرد سازگار را دارید، بسیاری از قطعات مورد نیاز برای عملکرد Wi-Fi 6 در حال حاضر گنجانده شده‌اند که استفاده از این فناوری جدید را آسان‌تر از همیشه می‌کند. اگرچه، اگر مادربرد شما آنتن خارجی نداشته باشد، همچنان به آنتن 2 خارجی نیاز است، پیاده‌سازی  CNVi به این معنی است که بسیاری از فناوری‌هایی که Wi-Fi 6 را تامین می‌کند در حال حاضر در سیستم شما موجود است.

 

اگر به دنبال یک راهکار Gig+ Wi-Fi 6   متمرکز بر بازی هستید، کارت  Killer® Wi-Fi 6 AX1650 Wi-Fi 6    را که با مشارکت اینتل طراحی شده است، بررسی کنید. این دستگاه‌ها از کانال‌های 160 مگاهرتز استفاده می‌کنند که سرعت بی‌سیم گیگابیتی – تا 1700 مگابیت در ثانیه – یا سه برابر سریع‌تر از Wi-Fi 5 استاندارد در شرایط ایده‌آل را ، امکان‌پذیر می‌سازد.

 

به یاد داشته باشید، همه دستگاه‌ها و اجزایی که با Wi-Fi 6 یا Wi-Fi 6E سازگار هستند، چنین برچسب‌گذاری می‌شوند، بنابراین هنگام بررسی ارتقا، حتماً به دنبال آن علامت باشید.

 

 

  • آیا زمان آن رسیده که وای فای خود را ارتقا دهید؟

 

 

Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E تأثیر چشمگیری بر نحوه تعامل ما با دستگاه های بی سیم خواهند داشت. بین سرعت‌های بیشتر، اولویت‌بندی ترافیک بهتر و امنیت بیشتر، Wi-Fi 6  گام مهمی در فناوری شبکه‌های بی‌سیم است.

 

چه در حال بازی باشید، چه در حال کار یا فقط پخش ویدیو، ارتقاء به Wi-Fi 6 ارزش توجه دارد.

 

 

منبع:

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/resources/wifi-6.html

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم :  ” بهشاد ابرقوئیان  “

 

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_آی_آر #ذخیره_ساز #سرور #شبکه  #وای_فای #اینترنت_اشیا

techboxir #techboxiran #server #storage #network  #wi_fi  #IoT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *