تک باکس

02632100000 داخلی 410

Volatile Memory

حافظه فرّار

 

حافظه فرّار چیست؟

 

حافظه فرّار نوعی حافظه است که داده های خود را فقط در زمانی که دستگاه روشن است حفظ می کند. اگر برق به هر دلیلی قطع شود، داده ها از بین می روند.

حافظه فرّار به طور گسترده در رایانه ها – از سرورها گرفته تا لپ تاپ ها – و همچنین در دستگاه های دیگر مانند چاپگرها، نمایشگرهای LCD، روترها، تلفن های همراه، پوشیدنی ها و تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

 

در یک کامپیوتر، حافظه فرّار معمولاً برای حافظه دسترسی تصادفی (RAM) سیستم، هم حافظه اصلی و هم حافظه نهان  L1  ،  L2   و   L3   پردازنده استفاده می شود.

 

 

متمایز از ذخیره‌سازی غیر فرّار – مانند درایوهای حالت جامد (SSD)، درایوهای دیسک سخت (HDD) یا دیسک‌های نوری –  واقعیت این است که دستگاه‌های غیر فرّار ، اطلاعات خود را حتی زمانی که برق آنها قطع می‌شود، حفظ می‌کنند.

 

حافظه فرّار کامپیوتر گاهی اوقات به عنوان ذخیره سازی اولیه نامیده می شود، در مقابل حافظه ثانویه که معمولاً از دستگاه های ذخیره سازی غیرفرار تشکیل شده است.    با این حال، معانی ذخیره‌سازی اولیه و ثانویه در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند، و اکنون این اصطلاحات اغلب برای توصیف ذخیره‌سازی لایه‌ای استفاده می‌شوند، اگرچه استفاده اصلی هنوز ادامه دارد.

 

حافظه فرّار برای RAM  کامپیوتر استفاده می شود زیرا خواندن و نوشتن از آن بسیار سریعتر از دستگاه های حافظه غیر فرّار امروزی است.

حتی آخرین دستگاه‌های SCM   مانند  Intel Optane   نمی‌توانند با عملکرد ماژول‌های RAM فعلی، به‌ویژه حافظه پنهان پردازنده ؛ مطابقت داشته باشند.

 

با این حال، داده های موجود در RAM تنها در زمانی که رایانه در حال اجرا است ،در آنجا باقی می ماند. هنگامی که کامپیوتر خاموش است، RAM اطلاعات خود را از دست می دهد.

 

 

 

 

اکثر کامپیوترهای امروزی از DRAM     برای حافظه اصلی و از  SRAM   برای حافظه نهان پردازنده استفاده می کنند.  DRAM از چگالی بیشتر نسبت به SRAM پشتیبانی می کند و ارزان تر است.

 

با این حال،   DRAM  نیز به قدرت بیشتری نیاز دارد و به خوبی SRAM عمل نمی کند.  یکی از بزرگترین چالش‌های DRAM این است که خازن‌های مورد استفاده برای ذخیره‌سازی داده‌ها تمایل به نشت الکترون‌ها و از دست دادن بار خود دارند.  این بدان معنی است که دستگاه های حافظه DRAM باید به طور دوره ای برای حفظ داده های خود به روز شوند، که می تواند بر سرعت دسترسی و افزایش مصرف انرژی تأثیر بگذارد.

 

به دلیل تفاوت بین DRAM و  SRAM،   ماهیت DRAM  برای حافظه اصلی و  ماهیت SRAM برای حافظه نهان پردازنده ؛ مناسب تر است.

SRAM به فضای بیشتری برای ذخیره همان مقدار داده DRAM نیاز دارد. حافظه پنهان کوچکتر از حافظه اصلی است، بنابراین چگالی کمتر SRAM به اندازه برچسب قیمت مشکل ساز نیست  و البته که حافظه نهان همچنین به بهترین عملکرد ممکن نیاز دارد، که دوباره SRAM را طبیعی تر می کند.

از سوی دیگر، DRAM می‌تواند داده‌های بیشتری را در یک فضای معین ذخیره کند و ارزان‌تر است، بنابراین برای حافظه اصلی مناسب‌تر است، که نیاز به نگهداری داده‌های بسیار بیشتری دارد اما الزامات عملکردی مشابه حافظه پنهان ندارد.

 

 

https://www.techtarget.com/whatis/definition/volatile-memory

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم :  ” بهشاد ابرقوئیان  “

 

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_آی_آر #ذخیره_ساز #سرور  #پردازنده #رم #حافظه_ایستا #حافظه_پویا #حافظه_ذخیره_سازی

 

#techboxir #techboxiran #server #storage #DRAM #SRAM #cache #pc #cpu #RAM #nand #scm #SSD #HDD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *