تک باکس

02632100000 داخلی 410

Liquid Cooling HDDs

 

 Iceotope  و Meta دارای هاردهای خنک کننده مایع شدند

 

شرکت Iceotope مطالعه‌ای را همراه با شرکت Meta منتشر کرده است که کارایی و اثربخشی فناوری خنک‌کننده مایع در سطح شاسی را برای برآوردن نیازهای خنک‌کننده هارد دیسک‌های با چگالی بالا تأیید می‌کند.  این مطالعه نشان می‌دهد که خنک‌کننده مایع با موفقیت درایوها را در دمای پایین‌تر و ثابت‌تر، برای خرابی کمتر درایو  ؛ خنک می‌کند. همچنین با بهبود انطباق محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، هزینه کل مالکیت کمتری را ارائه می دهد.

 

 

با توجه به اینکه انتظار می رود تا سال 2025 ، روزانه 463 اگزابایت  داده توسط هر فرد تولید شود و ذخیره سازی جهانی داده ها تا 200 زتابایت  پیش بینی می شود، این مطالعه اشاره و اظهار می دارد که فناوری خنک کننده مایع می تواند ابزار ارزشمندی برای سازمان هایی باشد که به دنبال خنک کردن کارآمد تجهیزات ذخیره سازی داده های خود هستند.

 

 

  • هارد دیسک هایی خنک کننده مایع واقعا ؟!…

 

این مطالعه یک سیستم ذخیره سازی با چگالی بالا خنک شونده با هوا را نشان می دهد که برای استفاده از خنک کننده غوطه وری تک فاز ؛ مهندسی مجدد شده است.  سیستم استاندارد ذخیره سازی تجاری شامل 72 هارد دیسک، دو گره تک سوکت، دو کارت گسترش/توسعه دهنده  SAS  ، NIC    و یک برد توزیع برق به صورت Form Factor   با  4U ( دارای 4 جایگاه هارد دیسک ) بود.  هارد دیسک ها ، درایوهای هلیوم مهر و موم شده بودند.

 

سیستم آزمایش شده ، یک سیستم خنک کننده مایع غوطه وری دقیق (precision immersion liquid cooling system) متعلق به  Iceotope بود.  آرایه هارد دیسک آن ، که یک نسخه خنک شونده با هوا بود ؛ که با یک Dielectric Loop   اختصاصی متصل به مبدل حرارتی مایع به مایع و پمپ ؛ اصلاح شد.  شرکت متا ، تغییرات دما را در هارد دیسک ها و قدرت پمپ خنک کننده را در هر دو سیستم خنک کننده با هوا و خنک کننده مایع اندازه گیری کرد.

 

نتایج این مطالعه نشان داد که خنک کننده مایع غوطه وری دقیق ، وسیله ای کارآمدتر برای خنک کردن Rack  های هارد دیسک است.  سیستم خنک‌کننده مایع به حداکثر دمای 30.5 درجه سانتی‌گراد در مقایسه با حداکثر دمای 48.5 درجه سانتی‌گراد در سیستم خنک‌کننده بوسیله هوا ، دست یافت.  سیستم خنک‌کننده مایع نیز از توان کمتری استفاده می‌کرد، با حداکثر توان پمپ خنک‌کننده فقط 49 وات، در مقایسه با حداکثر توان پمپ خنک‌کننده 140 وات در سیستم خنک‌کننده بوسیله هوا.

 

علاوه بر بهبود راندمان خنک کننده، این مطالعه همچنین نشان داد که فناوری خنک کننده مایع مزایای دیگری نیز دارد. عملکرد تقریبا بی صدا سیستم خنک کننده مایع به کاهش مشکلات ارتعاشی صوتی مرتبط با راه حل های خنک کننده بوسیله هوا ،کمک می کند.

 

به طور کلی، این مطالعه شواهد قوی ارائه می دهد که فناوری خنک کننده مایع می تواند به طور موثر و کارآمد سیستم های ذخیره سازی با چگالی بالا را خنک کند. با افزایش تقاضا برای ذخیره سازی داده ها، سازمان ها ممکن است بخواهند فناوری خنک کننده مایع را در زیرساخت مرکز داده خود برای کمک به بهبود مدیریت حرارتی و کاهش خطر خرابی تجهیزات در نظر بگیرند. همانطور که گفته شد، این مایع دارای چالش هایی است، مانند مدل های جدید تجهیزات سرویس، اما مزایا باید حداقل توسط CIO  های آینده نگر در نظر گرفته شود.

 

مطالعه اخیر منتشر شده با Meta مزایای مدیریت حرارتی بهبود یافته، کاهش ارتعاش و دمای یکسان در سراسر  JBOD  را نشان می دهد که مستقیماً منجر به کاهش نرخ خرابی و هزینه برای اپراتورهای مرکز داده می شود.   سیستم های هارد دیسکی که به صورت Rack در کشوهای شاسی عرضه می شوند، برای فناوری خنک کننده غوطه وری دقیق ؛ مناسب هستند.

 

نیل ادموندز، مدیر نوآوری  Iceotope، می‌گوید: «با افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی داده‌ها، راه‌حل‌های مورد نیاز ارائه‌دهندگان مراکز داده در

Hyper-Scale  برای خنک کردن کارآمد تجهیزات ، نیز افزایش می‌یابد.   این مطالعه نشان داد که خنک‌کننده مایع برای ذخیره‌سازی با چگالی بالا ، با موفقیت ؛ درایوها را در دمای پایین‌تر و سازگارتر برای خرابی کمتر درایو، TCO پایین‌تر و انطباق ESG بهبود می‌بخشد.

 

نتایج قطعی است…

 

  • با استفاده از خنک کننده مایع غوطه وری دقیق، مغایرت/اختلاف دما بین همه 72 هارد دیسک بدون در نظر گرفتن مکان داخل JBOD ها فقط 3 درجه سانتی گراد بود.
  • خنک کننده مایع نشان داد که سیستم های هارددیسک می توانند تا 40 درجه سانتی گراد در دمای ورودی آب Rack ، به طور قابل اعتمادی کار کنند.
  • توان خنک کننده در سطح سیستم، کمتر از پنج درصد کل برق مصرفی بود.
  • عملکرد تقریباً بی صدا خنک کننده مایع ، به کاهش مشکلات ارتعاشی صوتی برای درایوهایی که اغلب با راه حل های خنک کننده بوسیله هوا با آن مواجه می شوند، کمک می کند.

 

در حالی که غوطه وری دقیق ،جایگزین ممتازی  برای آرایه های هارددیسک با چگالی بالا که بوسیله هوا خنک میشوند است، سایر اشکال خنک کننده مایع از جمله :

 

Cold Plates

Tank Immersion

Two-Phase Immersion

 

، مزایای عملیاتی مانند چگالی هارد دیسک ، دسترسی کاربر برای سرویس دهی و توانایی Hot Swap درایوها را به همان میزان ؛ حفظ نمیکند.

 

 

منبع :

 

https://www.storagereview.com/news/iceotope-and-meta-are-liquid-cooling-hdds

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم :  ” بهشاد ابرقوئیان  “

 

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_آی_آر #ذخیره_ساز #سرور  #متا #آیس_توپ

techboxir #techboxiran #server #storage #network  # Iceotope #meta

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *