تک باکس

02632100000 داخلی 410

Five networking trends focus 2023

 

 

پنج گرایش/نظام شبکه ، که تیم های کاری باید در سال 2023 روی آنها تمرکز کنند

 

فناوری اطلاعات توزیع شده و کار ترکیبی پیچیدگی شبکه را ایجاد می کند که منجر به پذیرش AIOps  ، همگرایی شبکه و امنیت، چند ابری، 5G خصوصی و دوقلوهای دیجیتال در سال 2023 می شود.

 

محیط های فناوری اطلاعات بسیار توزیع شده، شبکه را وادار به تکامل می کنند. سازمان‌هایی که ابتکارات  Digital transformation  خود را به بلوغ می‌رسانند، به توزیع برنامه‌ها در چندین مرکز داده خصوصی، ابرهای عمومی و موقیعتها/مکانهای edge ادامه می‌دهند.   همزمان، کارهای ترکیبی و ابتکارات اینترنت اشیا، سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا شبکه‌های شرکتی را به تعداد زیادی از کارکنان راه دور و دستگاه‌های متصل گسترش دهند.   این  وضعیت، منجر به محیط های توزیع شده با Attack surface  بزرگتر و افزایش خطر حمله سایبری می شود.

 

همه این تغییرات در مجموع منجر به پذیرش فناوری‌های جدید شبکه و چارچوب‌های عملیاتی می‌شوند تا به سازمان‌ها کمک کنند تا در جایی که و در مواقعی که برای حمایت از کسب‌وکار مورد نیاز است، اتصال ایمن ایجاد کنند. علاوه بر این، یک محیط اقتصادی نامطمئن و فشار برای دستیابی به اهداف پایداری نیز، بر تصمیمات شبکه در سال آینده تأثیر خواهد گذاشت.

 

سازمان‌ها باید در سال 2023 روی پنج حوزه تمرکز کنند تا اطمینان حاصل کنند که شبکه‌های آنها می‌توانند کسب و کار را فعال کنند.

 

1- اتوماسیون شبکه و  AIOps

 

افزایش مکانی سازمان ها و شرکت های ، دستگاه‌های آنها و کارکنان دورکار ؛ منجر به ایجاد تعداد بسیار زیادی دستگاه شده است که نیاز به پیکربندی، استقرار و مدیریت دارند.   بسیاری از سازمان ها در حال حاضر از اتوماسیون شبکه استفاده می کنند – به ویژه برای پیکربندی و فعالیت های استقرار مکرر.   طبق تحقیقات گروه استراتژی سازمانی (ESG) TechTarget ، در دسامبر 2022 در مورد روندهای مدیریت و رویت شبکه end-to-end   ، 40٪ از سازمان ها در حال حاضر به طور گسترده از اتوماسیون شبکه استفاده می کنند و 42٪ دیگر به صورت محدود از آن استفاده می کنند.

 

با این حال، افزایش پیچیدگی یک محیط بسیار توزیع شده، سازمان ها را ملزم می کند تا از اتوماسیون در فعالیت های ثانویه خود استفاده کنند.

این بدان معناست که تمام اطلاعات شبکه باید جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل شود. از آنجایی که کار را نمی توان به صورت دستی در مدت زمان معقول انجام داد، تیم های عملیات شبکه باید از فناوری  AI   و ML   و به ویژه Adaptive AI برای به دست آوردن اطلاعات عملی در زمان واقعی، از جمله عیب یابی، فعالیت غیرعادی، تجزیه و تحلیل پیش بینی و غیره ؛ استفاده کنند.

 

متأسفانه، طبق تحقیقات، تنها 12 درصد از ابزارهای اتوماسیون شبکه یک سازمان به طور گسترده از قابلیت های AI  و ML  بهره می برند.   در نتیجه به جهت اداره موثر و کارآمد شبکه های مدرن توسط سازمان ها ؛ این رویه باید تغییر کند . اما ایجاد این تغییر ، مستلزم یک تغییر فرهنگی است.  تیم های عملیاتی باید به جهت خودکار شدن  فرایند اصلاح صحیح ، به فناوری اعتماد کنند .   قابل درک است که این فرآیند اعتبار سنجی زمان می برد، به همین دلیل است که سازمان ها باید از هم اکنون این فرآیند را آغاز کنند.

 

تقریباً همه فروشندگان و تامین کنندگان (اصلی و فرعی ) با موضوعیت شبکه و زیرساخت ؛ در حال حاضر دارای قابلیت های AI  و ML  هستند یا خواهند داشت که تیم های عملیاتی باید با آنها کار کنند.   این نیازی به رویکرد همه یا هیچ ندارد، زیرا اکثر محصولات؛ توانایی ارائه هشدارها و توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند که به تیم کمک می‌کند قبل از فعال کردن اتوماسیون کامل، اعتبار فناوری را تأیید کند.  اکثر کاربران از Recommendation Phase استفاده می کنند.  با توجه به محیط فشرده اقتصادی و ناتوانی در اضافه کردن تعداد کارمندان، ضروری است که تیم های عملیات شبکه با AIOps و ابزارهای اتوماسیون شبکه کار کنند تا کارایی عملیاتی را در این محیط های پیچیده توزیع شده را افزایش دهند.

 

 

2- همگرایی شبکه و امنیت :

 

در یک محیط بسیار پراکنده، شبکه به منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای کمک به شناسایی و جلوگیری یا محدود کردن تأثیر حملات سایبری تبدیل شده است. از آنجایی که سازمان‌ها به ایجاد چارچوب‌های Zero Trust  و SASE  ادامه می‌دهند، بسیاری از فروشندگان، محصولات و خدمات امنیتی و شبکه‌ای کاملاً یکپارچه یا کاملاً همگرا را ارائه می‌کنند تا اتصال ایمن را به هر سایتی فعال کنند. در حالی که ابزارهای تک فروشنده ممکن است به دلیل سرمایه گذاری های موجود برای ادغام کامل به زمان نیاز داشته باشند، اکثر آنها توانایی شروع در یک منطقه و گسترش در طول زمان را ارائه می دهند. به خاطر داشته باشید که فرهنگ، فرآیند و ابزارهای شبکه و تیم های امنیتی همگرا، زمانبر هستند.

 

علاوه بر این، تیم‌های عملیاتی ؛ ارزش اطلاعات ترافیک شبکه را برای شناسایی و هشدار در مورد فعالیت‌های غیرعادی تشخیص می‌دهند و امکان انجام اقدامات را فراهم می‌کنند. علاوه بر SASE ، سازمان‌ها از ابزارهای مدیریت شبکه با قابلیت‌های شناسایی و پاسخ شبکه یکپارچه برای کمک به یافتن سریع‌تر فعالیت‌های مشکوک استفاده می‌کنند. محیط های بسیار پراکنده سطح حمله بزرگتری ایجاد می کنند.

 

سازمان ها باید ابزارها، ساختار سازمانی و فرآیندهای مناسبی را برای کاهش این ریسک به کار گیرند.   چارچوب های امنیتی جدید و ابزارهای فروشنده برای کمک به همگرایی شبکه و امنیت در دسترس هستند.  با این حال، با توجه به ماهیت سنتی فناوری اطلاعات، پشتیبانی اجرایی برای اطمینان از همسویی مناسب، اهداف منسجم و فرآیندهای کارآمد برای شبکه های همگرا و تیم های امنیتی مورد نیاز است.

 

 

3- شبکه سازی چند ابری :

 

در چند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر تعداد سازمان هایی بوده ایم که از چند اَبر عمومی به شیوه ای معنادار استفاده می کنند.

گزارش تحقیقاتی ESG در سال 2022 با عنوان “سری های ابر توزیع شده: روندهای مدرن سازی زیرساخت های کاربردی” ، نشان می دهد که 86٪ از پاسخ دهندگان به نظرسنجی از چندین ابر عمومی ( IaaS  و  PaaS )  استفاده می کنند.  در حالی که افزایش استفاده از اَبرهای عمومی که چابکی را برای کسب و کار ممکن می کند، می تواند پیچیدگی بیشتری را برای تیم شبکه ایجاد کند.

 

با توجه به اینکه بیش از نیمی از شرکت‌های مورد بررسی، کمبود مشکل‌ساز مهارت‌های معماری IT و اَبری کارکنان را نشان دادند، نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید برای هر ارائه‌دهنده فضای اَبر جدید می‌تواند این چابکی را محدود کند.  خوشبختانه، تعدادی از فروشندگان اکنون محصولاتی دارند یا ابزارهایی را به بازار می آورند تا پیچیدگی یادگیری فناوری های مختلف فروشندگان ابری را انتزاعی کنند و سازمان ها را قادر می سازند تا سریع، آسان و ایمن به یک یا چند فروشنده عمومی ابری متصل شوند.

 

در حالی که پذیرش این فناوری در سال گذشته افزایش یافته است، در سال 2023 با آگاهی سازمان‌ها از این فناوری‌ها شاهد پذیرش قابل توجهی خواهیم بود.  همانطور که سازمان وابستگی خود را به چند ابر عمومی افزایش می دهد، شبکه سازی چند ابری یک فناوری ضروری خواهد بود. این موضوع، نیاز به ایجاد یک تیم جداگانه برای تسلط بر مجموعه مهارت‌های خاص برای هر فروشنده ابری را نفی می‌کند و زمان استقرار یا انتقال برنامه‌ها به یک یا چند ابر عمومی را ؛تسریع می‌کند.

 

 

 

4- توصیف و تشریح موارد استفاده خصوصی از 5G و  Wi-Fi

 

Wi-Fi یک فناوری جاافتاده و مستقر تقریباً در هر شرکتی است (که اساساً معادل مدرن زنگ شماره گیری است)، بنابراین پیش بینی اینکه سازمان ها آخرین نسل فناوری Wi-Fi را به کار خواهند برد، کار بیهوده ای است.   با این حال، با وجود طیف بیشتر در دسترس و ارائه دهندگان بیشتر محصولات و خدمات، استقرار  5G  خصوصی در سال 2023 رشد قابل توجهی خواهد داشت.   در نتیجه، سازمان ها باید ماهیت مکمل یا غیر مکمل این فناوری ها را تعیین کنند و تصمیم بگیرند که کدام فناوری برای یک کاربرد خاص مناسب تر است.

 

برخی از موارد استفاده صنعتی به نفع 5G  هستند(مخصوصاً مواردی که LTE خصوصی دارند)، در حالی که Wi-Fi 6/6E همچنان در فضاهای شرکتی با فرش استفاده خواهد شد. استادیوم‌ها و مکان‌های ورزشی بزرگ به منظور ارائه تجربه‌ای متفاوت در روز بازی به کار خود ادامه می‌دهند.  همچنین، 5G  این فرصت را دارد که به عنوان یک اتصال اصلی برای استقرارهای SD-WAN بازی کند، اما بعید است که استقرارهای خصوصی باشند. هر بار که در تحقیقات خود در سال گذشته در مورد پذیرش 5G  پرسیدیم، پاسخ های زیادی برای پذیرش آن دریافت شد.  اگرچه اینها ممکن است ماهیت آرمانی داشته باشند، واقعیت این است که بسیاری از فروشندگان محصولاتی را برای استقرار  5G خصوصی در شرکت ارائه می کنند.

 

مطمئناً  5G  خصوصی این پتانسیل را دارد که مزایای تجاری قابل توجهی را برای موارد استفاده درست ارائه دهد.  اما می‌تواند پرهزینه، پیچیده و مستلزم مجموعه مهارت‌های جدیدی باشد، بنابراین به سازمان‌ها توصیه می‌شود که استقرارهای اولیه 5G   خصوصی را در سال 2023 دنبال کنند تا مشخص کنند که آیا برای محیط‌های خاص آنها قابل اجرا است یا خیر.  سازمان‌هایی که  5G  خصوصی را دنبال می‌کنند نیز باید مصرف آن‌ها را به‌عنوان خدمات مدیریت‌شده برای تسریع استقرار و اطمینان از کارایی عملیاتی در نظر بگیرند.

 

 

 

5- افزایش پذیرش فناوری دوقلو دیجیتال برای شبکه :

 

بر اساس تحقیقی که توسط ESG  بنام  “2023 Technology Spending Intentions” انجام شده است، هدف اصلی IT برای تحول دیجیتال یک سازمان، هدایت کارایی عملیاتی است. فناوری Digital Twin   ، تیم‌های عملیات شبکه را قادر می‌سازد تا یک محیط مجازی یا دیجیتالی یکسان (دوقلو) ایجاد کنند که شبکه یک سازمان را تکرار می‌کند.

 

با جمع‌آوری مداوم داده‌های وضعیت شبکه، تیم‌های عملیاتی می‌توانند اقدامات، اضافات و تغییرات را به صورت مجازی انجام دهند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد بدون اینکه اتصالات فیزیکی شبکه قطع شود.  این برای عملیات روز 2 بسیار مهم است، که زمانی رخ می دهد که یک محصول ارسال می شود یا در دسترس مشتری قرار می گیرد و بر حفظ، نظارت و بهینه سازی سیستم متمرکز است.

هنگامی که شبکه در حال تولید و کاربری است، تأثیر یک مشکل و ایراد ؛بسیار بیشتر است.  سازمان‌ها می‌توانند از این فناوری برای دسترسی به نقشه‌ای از محیط شبکه فعلی استفاده کنند و با شناسایی آسیب‌پذیری‌های موجود، از سطوح بالاتر انعطاف‌پذیری کسب‌وکار اطمینان حاصل کنند، و همچنین هرگونه مشکل بالقوه مرتبط با تغییرات را قبل از وقوع واقعی برطرف کنند.

 

توانایی ارائه این دیدگاه و قابلیت حضور در بین چندین فروشنده، امکانی قدرتمند خواهد بود.  در حالی که اکثر ارائه دهندگان Digital Twin تا به امروز از طرف شخص ثالث هستند، فروشندگان شبکه نیز در حال ساخت این فناوری برای کمک به مشتریان خود هستند.  با توجه به تأخیرهای فعلی زنجیره تأمین، نرم افزار Digital Twin می تواند توسط تیم های عملیاتی برای آشنایی با فناوری و پیکربندی دستگاه های شبکه در محیط مجازی مورد استفاده قرار گیرد.  سپس، هنگامی که دستگاه‌ها وارد می‌شوند، تیم‌های عملیاتی می‌توانند به سادگی پیکربندی را با اطمینان از اینکه پیکربندی صحیح انجام شده است، در دستگاه‌ها دانلود کنند.

 

داشتن دید کامل در محیط شبکه و امکان تایید هر گونه اقدامات ، افزودن یا تغییر قبل از استقرار در یک محیط مجازی، به طور چشمگیری خطر حرکت، افزودن و تغییرات را کاهش می دهد و همچنین سازمان ها را قادر می سازد تا فعالیت های مدیریت چرخه حیات خود را ؛ تسریع کنند.

 

 

 

https://www.techtarget.com/searchnetworking/opinion/Five-networking-trends-teams-should-focus-on-in-2023

 

 

گرد آوری ، ترجمه و تنظیم :  ” بهشاد ابرقوئیان  “

 

#تکباکس_آی_آر #تکباکس_آی_آر #ذخیره_ساز #سرور  #وای_فای #اینترنت_اشیا  #شبکه

#techboxir #techboxiran #server #storage #network  #wi_fi #IoT #network #AIOps #sase

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *