تک باکس

02632100000 داخلی 410

ASUS RS700-E10-RS12U

 

ASUS RS700-E10-RS12U یک سرور 1U است که تا حدودی با فرم نازک آن مطابقت دارد. با پشتیبانی از دو پردازنده مقیاس پذیر Intel Xeon Scalable  که بنام  Ice Lake  نیز شناخته میشود،  از برخی از روندهایی که در بازار دیده‌ایم از جمله تنظیمات NVMe 1U با چگالی بالاتر و پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی بهره می‌برد. اجازه دهید وارد بررسی شویم.

 

می‌خواهیم بررسی خود را به نمای کلی خارجی و سپس بخش نمای کلی داخلی تقسیم کنیم تا به  هدایت و  راهنمایی در اطراف پلتفرم کمک کنیم.

 

بررسی اجمالی سخت افزار خارجی

خود سیستم یک سرور 1U با عمق 33.17 اینچ یا 842.5 میلی متر است. در عمل، این باعث می شود سرور به اندازه کافی کوتاه باشد که در اکثر رک ها قرار گیرد.

 

 

با شروع از جلوی سیستم، دوازده جایگاه 2.5 اینچی دریافت می کنیم.  با این نسل از Ice Lake Xeons، همه اینها می توانند به PCIe متصل شوند، بنابراین ما اتصالات PCIe Gen4 x4 را به هر درایو دریافت می کنیم. یکی از وضعیت ها  این است که سینی ها فقط در پایین درایوها قرار دارند، نه در کناره ها، به این معنی که سینی ها بدون ابزار نیستند. البته، مزیت این است که با هزینه پیچ کردن درایوها به سینی، تراکم ذخیره سازی 20٪ افزایش می یابد.

در قسمت پشتی سیستم، ما تعدادی ویژگی داریم.  می توان قفس بزرگ فن را در سمت راست این سیستم مشاهده کرد و ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت.  در عوض، می‌خواهیم از سمت چپ این عکس، منابع تغذیه اضافی شروع کنیم و به راست حرکت کنیم.

 

 

در سیستم ما دو PSU 1.6 کیلوواتی داریم. گزینه هایی برای   80Plus Platinum  و Titanium PSUs در سطح  1.6kW   و  یک   80 Plus Platinum 1.2kW  وجود دارد. از آنجایی که ما GPU را نصب کرده ایم، منابع تغذیه بزرگتری داریم.

 

 

ورودی/خروجی عقب دارای یک پورت VGA، یک پورت IPMI اختصاصی، دو پورت USB 3.2 Gen1 است.  همچنین یک دکمه روشن/خاموش وجود دارد که در صورت نیاز به خاموش کردن برق الکتریکی دستگاه و سپس روشن کردن مجدد آن قبل از فعال شدن سرویس راهرو گرم، مفید خواهد بود . شاید منحصر به فرد ترین ویژگی، صفحه نمایش کد POST باشد. این ویژگی ای است که ایسوس سال ها از آن بر روی سرورها و حتی مادربردهای مصرفی استفاده کرده است. البته که اغلب، چیزی است که استفاده نمی شود.  جایی/فضایی که مفید واقع میشود، یافتن سریع سرور مشکل دار در یک رک است.  وقتی اینها در یک رک انباشته می شوند، تشخیص اینکه کدام سیستم مشکل دارد دشوار است و اما  این قابلیت  هم در هنگام تست اولیه آزمایش روشن کردن دستگاه و هم زمان/وقتی که سرور مستقر است؛ کمک می کند.

 

 

یکی از ویژگی هایی که به طور قابل توجهی در سیستم ما وجود ندارد، شبکه داخلی است.  این سیستم دارای سه گزینه است: 4x 1GbE ، 2x 10GbE یا بدون شبکه داخلی است.  سیستم ما دارای ماژول فن است که بخشی از ناحیه پورت شبکه را مسدود می کند، بنابراین از آداپتور 25GbE در یک شکاف افزایش دهنده برای شبکه استفاده می کند.  حتی اگر یک پورت شبکه استاندارد 1GbE روی آن وجود داشت  ، این یک ویژگی است که احتمالاً ترجیح می دادم.

ماژول خنک‌کننده فن دوگانه؛ گزینه ای اختیاری است و در صورت استفاده از یک پردازنده گرافیکی سطح بالا در فضای الحاقی اصلی، لازم است .  از آنجایی که در اینجا یک NVIDIA A100 داریم، به خنک کننده اضافی نیاز داریم.

 

 

چیزی که ما به سرعت متوجه خواهیم شد این است که شکاف های الحاقی عقبی، نسبتاً انعطاف پذیر هستند.  ما فقط یک پیکربندی برای نشان دادن داریم، اما این یک مثال عالی از جایی است که سیستم را می توان به روش های مختلف پیکربندی کرد.  یکی که می تواند دو اسلات تمام قد در محیط الحاقی اولیه داشته باشد، اما در عوض، ما یک اسلات PCIe Gen4 x16  را داریم. رایزر NVIDIA A100 را در خود جای داده است.  خنک کردن NVIDIA A100 در 1U می تواند یک چالش باشد، به خصوص به این دلیل که طراحی سخت افزاری  شکل 1U  ، هوای CPU را قبل از رسیدن به اسلات های الحاقی؛ گرم می کند.

 

 

به عنوان بخشی از روندی که شاهد آن هستیم، خطوط PCIe کابلی نیز به خوبی در این رایزر وجود دارد.

رایزر IO عقب دیگری وجود دارد که دارای آداپتور Mellanox ConnectX-4 25GbE است. در اینجا می‌توانید اسلات اضافی را ببینید و می‌توانید از آن برای افزودن شبکه اضافی به سیستم استفاده کنید.

 

 

کمی بیشتر امکان الحاق داخلی وجود دارد، اما برای یکنواخت کردن بحث بیرونی/داخلی بودن قطعات و فضا، افزایش دهنده های ورودی/خروجی عقبی را کمی زودتر نشان دادیم.

در مرحله بعد، می‌خواهیم به نمای کلی داخلی برسیم که در آن ببینیم چه چیزی در داخل است و حتی اینکه چگونه ایسوس می‌تواند همه آن اسلات‌های الحاقی  را جا دهد.

در داخل سیستم، قرار است دوباره از جلو به عقب کار کنیم.  قبل از اینکه به طرفداران برسیم، یک ویژگی کوچک وجود دارد که می خواستیم به آن اشاره کنیم.  دو برد فن در سیستم وجود دارد. می توان دید که فن ها از طریق کابل های فن 4 پین PWM متصل می شوند.  این کابل ها بسیار کوتاه هستند، بنابراین سرویس دهی آسان است. چیزی که شاید بیشتر قابل توجه باشد این است که هدرهای فن 6 پین برای ماژول های فن با قابلیت hot-swap  ( به طور کلی hot swap به مواردی گفته می‌ شود که در زمان اجرای سیستم سخت افزاری که هم اکنون در حال استفاده می باشند را خارج و سخت افزاری دیگر را برای آن جایگزین با آن اضافه کنیم. در این مورد برای مدیریت ورودی و خروجی باس ها و برای اینکه خللی در سیستم ایجاد نشود از کنترلرهایی استفاده می شود. این کنترلر ها به مدیریت امور می پردازنند به عنوان مثال کنترلرهای RAID نمونه ای از این دسته می باشند که حتی شما با خارج کردن هارد دیسکی از RAID در حین کار کردن سیستم و جایگزین کردن هاردی دیگر هیچ گونه خللی در کار سیستم ایجاد نمی کنید.) طراحی شده اند. معمولاً دیده نمیشود که سرورهای 1U   فقط به دلیل ابعاد قطعه و اجزا ؛ از طرفداران hot-swap باشند.   به نظر می رسد که این بردهای فن هم می توانند برای شاسی بدنه سرور 2U که  قابلیت hot-swap  دارند ، نیز استفاده شوند.

 

 

در مجموع 9 فن در سیستم وجود دارد. باید اشاره کنیم که اینها واحدهای تک فن هستند، بنابراین ماژول های فن ضد چرخش یا چیزی شبیه به آن نیستند.

 

 

شاید ویژگی جالب بعدی طراحی heatsink  باشد.   برای پشتیبانی از پردازنده‌های TDP تا 270 وات، heatsink  دارای لوله‌های حرارتی بزرگ از بدنه heatsink اصلی تا بخش‌های heatsink  کمکی هستند.   این قسمت ها در مقابل مادربرد در کنار فن ها قرار می گیرند.  در بسیاری از سیستم ها شاهد قرارگیری این بخش های heatsink  کمکی بعد از حافظه هستیم.

 

 

این قرارگیری به این معنی است که این بخش‌های اضافی می‌توانند در عمق بیشتر در شاسی قرار بگیرند زیرا فراتر از مادربرد امتداد یافته اند.   همچنین به این معنی است که لوله‌های حرارتی نسبتا طولانی‌تری خواهیم داشت.

 

 

این سیستم توسط دو پردازنده Intel Xeon Ice Lake تامین می شود. این سیستم می تواند full stack  تا پردازنده های Platinum 8380 را پشتیبانی کند.  برای کسانی که به EPYC کوچ نکرده‌اند، این یک جهش بزرگ در تعداد هسته‌ها است و در عین حال ویژگی‌هایی مانند خطوط بیشتر PCIe Gen4 را نیز به همراه دارد.

در اطراف سوکت CPU، در مجموع هشت اسلات DIMM می بینیم.  تا زمانی که CPU از آن پشتیبانی می‌کند، می‌توانند حداکثر تا  DDR4-3200 را بپذیرند (برای اطلاعات بیشتر در این مورد ، فهرست نسل سوم Intel Xeon Scalable Ice Lake SKU و تحلیل ارزش آن را ببینید.) از آنجایی که ایسوس از یک مادربرد با طراحی سخت افزاری اختصاصی ( که این روز ها متداول در سرورها به حساب می آید ) استفاده می‌کند، می تواند مجموعه کامل 16 DIMM را در هر CPU و در مجموع 32 DIMM جا دهد.  ما فقط 8 DIMM برای جلسه عکاسی نصب کرده بودیم زیرا DIMM های DDR4-3200 در آزمایشگاه ما تقاضا/کاربرد/کارایی زیادی دارند.

 

 

همچنین می توانید تا چهار عدد DDR4 DIMM را در کنار چهار ماژول Optane PMem 200 اضافه کنید.

در اینجا به این نکته توجه داشته باشید که ما شاهد گرایش به سمت اتصال کابلی PCIe در سرورها هستیم.   با حذف رایزر NVIDIA A100، می توانیم تعداد بیشتری از این اتصالات کابلی را مشاهده کنیم.

 

 

ما قبلا رایزرهای ورودی/خروجی عقب را پوشش دادیم، اما یکی دیگر در این سیستم وجود دارد.  ما در اینجا یک اسلات داخلی PCIe Gen4 برای برنامه هایی مانند نصب یک کنترلر ASUS PIKE SAS/SATA HBA یا RAID داریم.  از آنجایی که یک کنترلر RAID معمولاً دریچه های جلو را سرویس می دهد، می توان آن را بدون اشغال فضای ورودی/خروجی عقب در داخل سیستم قرار داد.

 

 

با برداشتن رایزر میانی می‌توانیم BMC و اسلات کارت MicroSD را در سیستم ببینیم.

 

 

یکی دیگر از ویژگی های کوچک دیگری که به راحتی می توان تنها با دیدن عکس ها از دست داد این است که دو اسلات M.2 وجود دارد که درست در مقابل منبع تغذیه قرار دارند.  این اسلات های M.2 اندکی جریان هوا را از طرف فن های منبع تغذیه و همچنین فن های شاسی دریافت می کنند.

 

 

به طور کلی، این یک عملکرد سرگرم کننده ASUS در یک سرور اصلی 1U است.   مطمئناً اگر آن را با نحوه طراحی سرورهایی با  POST code LED ، طراحی خنک کننده و پیکربندی افزایش دهنده PCIe مقایسه کنیم، کمی متفاوت است.  دیدن این که چگونه نوآوری حتی در پلتفرم های نسبتاً معمولی اتفاق می افتد، همیشه سرگرم کننده است.

در مرحله بعد، ما می خواهیم قبل از ادامه بررسی، block diagram  ( بلوک دیاگرام در واقع نمایش گرافیکی یک سیستم است که یک نما از نحوه عملکرد یک سیستم را ارائه می کند. بلوک دیاگرام ها درک بهتری از عملکرد یک سیستم را به ما می دهند و به درک بهتر اتصالات درون یک سیستم کمک می کنند. بلوک دیاگرام ها معمولا به وسیله عناصر هندسی و مستطیل شکل که به بلوک های یک دیاگرام معروف هستند، اطلاعاتی را ارائه می دهند. معمولا از بلوک دیاگرام برای توصیف سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین برای نمایش فرآیندها استفاده می شود.) و همچنین سیستم مدیریت را بررسی کنیم.

از آنجایی که پیکربندی نسبتاً کاملی داشتیم، می‌خواستیم ببینیم که آیا 1.6kW 80Plus Platinum PSUs  کافی هستند یا خیر.

 

 

هنگامی که A100 با Platinum 8380 و مجموعه کاملی از 12 NVMe SSDs   بارگیری شد، حداکثر مصرف انرژی 1.31 کیلووات را مشاهده کردیم.  هنوز مقداری فضا برای اضافه کردن اجزای بیشتر به سیستم وجود داشت، اما PSU 1.6 کیلوواتی سطح مناسبی به نظر می رسد.

 

 

 

به عنوان یک پلتفرم 1U ، این یک پلتفرم با فضای ذخیره سازی NVMe زیادی است که در دسته ذخیره سازی با عملکرد بالا ،کمک می کند.  همچنین میتوانیم  راه اندازی و بکارگیریکامل پردازنده دوگانه Xeon را با 32 اسلات DIMM بدست آوریم.   از آنجایی که این یک پلتفرم 1U است، مقداری چگالی در مقابل سرورهای 2U یا سرورهای 2U4N قربانی می‌شود، اما هنوز هم با یک پلتفرم کاملا متراکم رو به رو هستیم .

 

کلام پایانی :

 

به طور کلی ASUS RS700-E10-RS12U عملکرد خوبی داشت.  این یکی از آن پلتفرم هایی است که دیدن برخی از نوآوری های مختلف ایسوس در آن لذت بخش بود.  چند نمونه عبارتند از طراحی خنک کننده، چیدمان افزایش دهنده PCIe، تعداد  12 آرایه 12 2.5″ NVMe SSD ، و حتی پنل I/O عقب. مطمئناً شبیه به  سروری دارای شخصیت است ، طراحی شده است.

 

 

اغلب اوقات ما نظراتی دریافت می کنیم که سرورها همه یکسان هستند.  این یک سرور  dual Intel Xeon (Ice Lake)  با NVIDIA A100 است که بسیاری از ویژگی ها را برای پلتفرم های اصلی 1U  بررسی می کند.   با این حال، داشتن تنوع در طراحی سرور و دیدن راه‌های منحصر به فردی که مهندسان ایسوس برای چالش‌ها حل کرده‌اند، بسیار هیجان‌انگیز است.

 

منبع :

 

https://www.servethehome.com/asus-rs700-e10-rs12u-1u-intel-xeon-ice-lake-server-review/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *